+45 60 63 34 31 [email protected]

Vanens magt er stor

I dette indlæg vil jeg komme ind på vanens magt, hvorfor det er så relevant at tale om vaner i forbindelse diverse livsstilsændringer, og hvordan man arbejder med at ændre på vaner. 

Jeg kunne skrive stolpe op og stolpe ned om vaner, men jeg vil forsøge at gøre det kort 🙂 

Hvad definerer en vane?

En vane er en automatiseret handling som vi ikke tænker over at udføre – hjernen bruger altså ikke energi på at tænke over hvad der skal gøres. En handling er blevet til en vane gennem tilstrækkelige gentagelser i bestemte sammenhænge.

Vaner bruger vi til at sætte vores liv i system og spare hjernen for energi, så vi kan udvikle os og vi kan få nye idéer. 

Hvem har f.eks. ikke prøvet at være kommet afsted på arbejde om morgenen, og faktisk ikke kunne redegøre præcist hvad du så på din vej?

Hvorfor er vaner relevante at tale om i relation til livsstilsændringer?

Når der tales om vaneændring ift. livsstilsændring hentyder det til, at det er de såkaldt “dårlige” vaner, der skal ændres til “gode” vaner. 

Det kan f.eks. være at man har fået sig en vane med at hver dag efter fyraften kører man hjem, sætter sig i sofaen og spiser noget lækkert. Det kan give en følelse af tilfredsstillelse og som en belønning efter en lang arbejdsdag. 

Og hvis man har det godt med det, og får en følelse af belønning, hvorfor skal man så ændre på det, kunne man spørge?

Hvis denne hyggelige og trygge vane er en del af, at man ikke får nok fysisk aktivitet ind i sin hverdag og at man indtager flere kalorier end man forbrænder – så er der det meningsfuldt at tale om, at en ændring af denne vane er meningsfuld. 

Hvordan ændrer man på en vane?

Hvordan og hvor lang tid det tager, at ændre på vaner afhænger ofte af hvor stor en følelse af belønning vanen giver. Og typisk skal den “dårlige” vane udskiftes med en “god”, da man ellers ikke vil føle sig tilfredsstillet. 

En vaneændring kan være en langsommelig og hård proces, som kræver motivation og tålmodighed. 

Lige når du skifter den hyggelige vane ud med en løbetur direkte efter fyraften, vil du ikke føle dig belønnet, måske nærmere straffet. Og du kan ikke lige med det samme mærke eller se forskellen på din fysiske tilstand. 

Men hvis du holder fast i den nye vane og gør det tilstrækkeligt mange gange, vil det blive en vane, og du vil opleve at få en følelse af belønning. Og du vil med tiden også mærke, at din fysisk ændrer sig. 

Ud fra ovenstående håber jeg, at kunne tydeliggøre hvorfor jeg bl.a. fokuserer så meget på vaner i mine forløb omkring kost og træning. En kost og / eller trænings alene kan IKKE gøre at man holder en sund og aktiv livsstil – der skal ændres i vaner og tilegnes nye 🙂

/ Maria