+45 60 63 34 31 [email protected]

Træning med redondobold

 

I dette indlæg vil jeg give inspiration til hvordan man kan træne med en redondobold. 

Det jeg godt kan lide ved at træne med en redondobold er, at man kan lave øvelser som er skånsomme for leddene, da der ikke er stor belastning på, og så kan den medvirke til at udfordre balancen. Træning af balance og stabilitet er nemlig noget, som voksne hurtigt kommer til at forsømme. 

Selve træningen

Jeg har lavet en video med en række øvelser som kan laves hjemme – det eneste du skal bruge er en lille blød bold og eventuelt en træningsmåtte. 

Øvelserne kan være gavnlige for dig der har dårlige eller ømme led og / eller udfordringer med balancen. 

Videoen jeg har lavet viser kort de forskellige øvelser. Jeg ville til enhver tid lave øvelserne i længere tid for at udtrække musklerne. Normalt ville jeg også lave øvelserne til begge sider. 

Forklaring på øvelserne

1. squat: Hav bolden imellem dine knæ: Fokuser på at have vægten på hælene. Ret ryggen. Tag så mange gentagelser du kan, og hold hele tiden et let klem om bolden så dine inderlår holdes aktive. 

2. Hav bolden i knæhasen: Lav squats med det ene ben. Kom så dybt ned du kan, og tag så mange gentagelser du kan. Husk at gentage til modsatte side. 

3. Lungevariant med bold: Lad bolden rulle mellem fod og underben i en så lige linje som muligt. Tag så mange du kan, og gentag så til modsatte side. 

4. Pres over hovedet + foran krop: Hav bolden mellem hænderne og pres med håndrødderne. Pump op og ned. Ret dig godt op imens, og spænd i maven. Gentag så mange gange du kan. 

5. Pres bag ryggen: Gør det samme, og så mange gange du kan. 

6. Benløft: Lig på maven med bolden mellem fødderne. Spænd i ballerne og løft benene. Lav så mange gentagelser du kan. 

7. Rygstræk: Lig på maven. Løft overkroppen så højt du kan, og lav så mange gentagelser du kan. 

8. Bøj benene ned mod dine baller: Lig på maven. Klem om bolden med dine fødder, og før dem ned mod dine baller. Lav så mange gentagelser du kan. 

9. Bækkenløft med bold mellem knæ: Hold et pres på bolden mellem dine knæ. Når du løfter bagdelen, hav da fokus på at presse ud gennem hælene. For mere udfordring, løft da skiftevis det ene ben undervejs.  Lav så mange gentagelser du kan. 

10. Bækkenløft med fødder på bolden: Gør som før, men spænd ekstra i maven for at holde balancen. Lav så mange gentagelser du kan. 

11. Bendyp: Læg bolden i lænden. Dyb skiftevis det ene ben ned. Spænd godt i maven, for at holde balancen. Lav så mange gentagelser du kan. 

12. Benløft med bold i lænden: Gør som før, men løft i stedet skiftevis benene. Lav så mange gentagelser du kan. 

13. Mavebøjning: Læg bolden i lænden, så du kan læne dig op ad den. Lav så mange gentagelser du kan. 

 

En redondobold som min kan købes her

God fornøjelse.

Se videoen med øvelserne her